Hyunwoo Lee「ACARDIUS」 at DIESEL ART GALLERY TOKYO

Hyunwoo Lee「ACARDIUS」 at DIESEL ART GALLERY TOKYO

2024.8.23(Fri)–2024.10.23(Wed)


DIESEL ART GALLERY(ディーゼル アート ギャラリー)では、2024年8月23日(金)から10月23日(水)まで、アーティストHyunwoo Lee @pip_archive_ による個展「ACARDIUS」(アカルディウス)を日本橋馬喰町のギャラリー・CON_のキュレーションにより開催します。

DIESEL ART GALLERY will host a solo exhibition by artist Hyunwoo Lee titled "ACARDIUS" from Friday, August 23, 2024, to Wednesday, October 23, 2024. The exhibition is curated by the gallery CON_ located in the East side of Tokyo

黙々と、目醒め(てい)るものたち:イ・ヒョヌと彫刻、そして立体

「夢中に」という言い回しがある。漢字どおりに読むと、夢の中にいるような状態のことだ。このニュアンスに近い表現として、韓国語では「무심코(ムシンコ)」という言い回しが使われる。「무심(ムシン)」は、「無心」という漢字で、なにかに心が奪われている様子を表現している。心ここにあらず、つまり別の場所に気が向いてしまう。かといって、心が奪われた状態ほど、自分の赴くまま、自分の気持ちに裏表なく接することもない。夢見心地で心を奪われた、没入した状態は、外見上なんの動きも見て取れない。しかし、そこには気力が滞留し、活性化されている。本展で想定する舞台もまさにそうだ。会場には、手術を待つオブジェが並んでいる。これらは「無心体」と呼ばれ、手術の神によって心を与えられる存在である。彼らは麻酔をかけられたせいか、眠りについてじっとしている。表面の肌に大きな傷を残し、静かにそこにいる。目覚めもせず、また起き上がることもせずに、だ。でもそれは、精神の目醒めた、目を真面目に開いた状態とも言えるのではないか。なにかに没入している状態――心ここにあらず、しかしなにかに集中している状態が、立体的に・立体制作として、そこに立ち現れる。

無身体は、どう心が奪われているのか。そして、どのような意味で「立(っている)体」なのだろうか。無心体は、横たわったままで、さらには身体の部位までもはっきりとし(てい)ない存在だ。これまでもブロンズを扱ってきたイ・ヒョヌが、会場を支配するようなインスタレーションや人体ではなく、ほかの生命体の肌やテクスチャー(質感)に目を向ける理由――それは、心ここにあらずで夢心地の状態を、彫刻のあり方として表現しているからだ。部分的で、横たわった立体は、形態としての輪郭(シルエット)ではなく、物性として立たされる=成り立つ。展示で手術とは、悪い箇所を直す行為以上の意味合いがある。無心体の肌に残された痕は、治療が必要なところや治療した痕跡以上のものである。彫って刻む「彫刻」行為と、身体として立つ「立体」に思考を巡らせた結果、イ・ヒョヌは物性に変形可能性と存在感を浮き彫りにする。無心体は、眠っている。夢に経験が無意識的に刻まれ、新たな世界を切り拓いて行くかのように、イ・ヒョヌは寡黙な対象を黙々と作る。蛹と貝殻の中に世界が「目覚める」と述べたバシュラール(「夢の空間」、『夢みる権利』より)のように、イ・ヒョヌの作品は、その中で/そこに置かれたものの状態で、目覚めることを願っているのだろう。

Silently Awakening Beings: Hyunwoo Lee, Sculpture, and Three-Dimensionality

There is a phrase, "being lost in a dream." Literally translated from the kanji, it refers to a state of being as if in a dream. A similar expression in Korean is "무심코 (mushin-ko)." The word "무심 (mushin)" comes from the kanji meaning "no mind" and describes a state where one's mind is captivated by something. It suggests a state of being absent-minded, where one’s attention is directed elsewhere. However, when the mind is captivated, one is more genuine and true to their own feelings. In this dreamlike, absorbed state, no external movement is apparent, but energy is circulating and becoming activated. The stage envisioned for this exhibition is precisely such a state. The gallery is filled with objects awaiting surgery. These are referred to as "mushintai" (mindless bodies), beings that are granted a heart by the deity of surgery. Perhaps due to anesthesia, they lie quietly in a state of sleep, bearing large scars on their surfaces. They neither wake nor rise, yet this could be considered a state of awakened consciousness, with eyes seriously opened. A state of immersion—absent-minded yet focused on something—manifests here in three-dimensionality, in the creation of three-dimensional works.

How are these "mindless bodies" captivated, and in what sense are they "standing" bodies? Mushintai lie down, their bodily parts unclear. The reason Hyunwoo Lee, who has previously worked with bronze, turns his attention to the skin and texture of other life forms, rather than creating installations or human figures that dominate the space, is that he is expressing this dreamlike, absent-minded state through sculpture. These partially reclined three-dimensional forms do not stand as silhouettes of form but exist and stand as materiality itself. The act of surgery in this exhibition holds a meaning beyond merely fixing something damaged. The scars left on the mushintai's surface are more than just signs of necessary or performed treatment. Through his contemplation on the act of "sculpting," which involves carving and engraving, and "standing" three-dimensionality as a body, Hyunwoo Lee highlights the potential for transformation and presence within materiality. The mushintai are asleep. Just as experiences are unconsciously etched in dreams, opening up new worlds, Hyunwoo Lee silently and steadily creates his reticent subjects. Like Bachelard, who spoke of the world "awakening" within cocoons and shells (from "The Right to Dream" in "The Poetics of Space"), it seems that Lee's works, in their state and placement, wish to awaken within.

Text: Yuki Konno

Exh Title: ACARDIUS
Artist: Hyunwoo Lee @pip_archive_

Term/会期: 2024.8.23(Fri)–2024.10.23(Wed)
Opening Reception: 2024.8.22(Wed) 18:00–20:00

at: DIESEL ART GALLERY @DIESEL
cocoti B1F, 1-23-16, Shibuya, Shibuya-ku, Tokyo
東京都渋谷区渋谷1-23-16 cocoti DIESEL SHIBUYA B1F
Open: 11:30-20:00
Closed: otherwise announced

Web: https://www.diesel.co.jp/ja/art-gallery/hyunwoo_lee

Curation: CON_ @con_tokyo_
Design: Heijiro Yagi @heijiroyagi
Statement Text: Yuki Konno @k40_hermione