Altergaze|影像

Altergaze|影像

2024.09.20(FRI) - 10.13(SUN)

この度、CON_(東京都中央区日本橋馬喰町2丁目2-14 まるかビル 4F)で、アポリナリア・ブロッシュと山中雪乃による2人展「Altergaze|影像」を2024年9月20日(金)-10月13日(日) まで開催します。

CON_ is pleased to present ‘Altergaze|影像’ a duo exhibition by Yukino Yamanaka and Apollinaria Broche. Featuring all new works by both artists, the exhibition will be on display from September 20th (Friday) to October 13th (Sunday), 2024, at CON_ (Maruka Building 4F, 2-2-14 Nihonbashi Bakurocho, Chuo-ku, Tokyo).

■ 展覧会情報/Exh info

Altergaze|影像

アポリナリア・ブロッシュと山中雪乃は、視線と視線が交わるところに亀裂、影、恐怖、虚ろを見る。それは、これまで構築されてきた視覚にとって都合の悪い矛盾であり、傷であり、盲点だった。しかし二人がそこに見出すのは、メタモルフォーズ(変容)の予兆だ。二人は神話からサブカルチャーまで、様々な物語の陰画としてあらわれる存在⸺妖精、妖怪、人形、自撮り⸺からの視線を認め、ひとつにとどまらない形を与える。それは、蛹から蝶への成長サイクル、振り向きざまのブレ、影の輪郭のように変化し続ける形態やその痕跡を捉えようとする行為によってあらわになる。「Altergaze|影像」では、まなざしが偏在する、そのあいだで移り変わるものを肯定する。そのとき、亀裂は次の身体へ移行する出口となり、影は新たなアイデンティティを記す空白となる。英語と日本語を併記した本展タイトルは、異なる文化にいて同時代性を共有する二人の、形のあるものとないもの、人間と幽霊、歴史と気配といったそれぞれのモチーフや表現形式の相互作用を示している。アポリナリア・ブロッシュは、フランスとロシアにルーツを持ち、個人的なものと政治的なもの、脆弱さと剛健さ、空想と現実など相反する概念を混成させた立体作品を制作する。人間大の花や奇妙な妖精といったイマジナリーな塑像は、ブロンズとセラミックで構成され、重厚ながらひび割れ、崩壊する脆さを併せ持つ。ブロッシュは、この危うい均衡の内部に、神話、美術史、民話、日本のサブカルチャーにあらわれる空想上の存在を呼び込み、憑依させることで、二元論の矛盾や衝突そのものを別の何かにメタモルフォーズさせる。本展では、山中雪乃のポートレートが持つ視線や影、色彩からの影響、日本の妖怪や自然環境のリサーチ、滞在制作を行なった山梨での交流から得た陶芸・釉薬技術などを取り入れた新作を発表する。山中雪乃は、自己から逸脱する存在を捉え、その非人間的な輪郭や影、身振りを描く。セルフポートレートや自身が収集した人形を通じてあらわれる像は、アテンションと承認を求める現代的なエゴを曝け出しているかのように見える。しかし、髪、顔、手にあらわれる白飛びのような空白、だらりと流れる絵の具、ブレやボケを思わせるストロークは、むしろ「私」という人称では規定できない幽霊めいた存在を現実に招き入れる。山中は自己にまつわる像を描きながら、同時に、情報の一切が含まれないデジタルデータの白飛びのように、何者でもない自己、あるいは、いまだ知覚し得ない存在の形式を示している。本展では、ブロッシュの立体作品に宿るナラティブや変容可能性、セラミックの質感に呼応する新作を発表する。

Both Broche and Yamanaka see the cracks, shadows, fears, and emptiness where various gazes intersect. These represent the inconvenient contradictions, wounds, and blind spots in a historically constructed visual perception. Yet, what they both find within this is a sign of metamorphosis. They both make reference to the gazes of various beings that have negative connotations in various narratives—from mythology to subculture: fairies, yokai (spirits from Japanese folklore), dolls, selfies—and give them forms that are not confined to a single shape. This is made apparent through the act of capturing forms and traces of objects or actions that are constantly in flux, like the transformation from chrysalis to butterfly, a blur caused by  a sudden turn, or the contours of a shadow.  "Altergaze|影像," the omnipresence of the gaze, and what shifts between them is affirmed. Within this moment, the cracks become an exit point for the transition to the next body, and the shadows become blank spaces that mark new identities. 

The title of the exhibition, written in both English and Japanese, refers to the interaction between these two artists, who come from differing cultures but share a sense of contemporaneity in their respective forms of expression and motifs, capturing the tangible and intangible, human and ghostly, history and presence.Apollinaria Broche, who is of French and Russian origin, creates mixed-media sculptures that blend opposing concepts such as the personal and political, fragility and strength, fantasy and reality. Her imaginary sculptures, which include human-sized flowers and strange fairies, are composed of bronze and ceramic, providing the sculptures with a weighty presence that is simultaneously delicate and fragile quality, evidenced by the way they are prone to cracking and collapsing. Within this delicate balance, Broche summons and gives form to imaginary beings from mythology, art history, folklore, and Japanese subculture, transforming the contradictions and tensions of these dualities into entirely new possibilities. In this exhibition, she presents new works influenced by the gazes, shadows, and colors found in Yukino Yamanaka's portraits, research on Japanese yokai and natural environments, with ceramic and glazing techniques learned during her residency in Yamanashi, Japan.Yukino Yamanaka captures beings that deviate from the self, depicting their non-human contours, shadows, and gestures. The figures emerging from her self-portraits and the dolls she has collected, seem to expose the contemporary ego seeking attention and validation. However, the blank portions of the canvas resemble areas of overexposure in a photograph, as evidenced in the hair, faces, and hands, the dripping paint, and brushstrokes that suggest a soft blurring and distortion, invite into reality a ghostly presence that cannot be defined by the personification of ‘self’. While depicting images related to the self, Yamanaka simultaneously suggests the form of a non-existent self or an as-yet-unperceived entity, akin to the overexposure of digital data that contains no information. In this exhibition, she presents new works that respond to the narratives, transformative possibilities, and ceramic textures present in Broche's sculptural works.

Exhibition Title: Altergaze|影像
Artists: アポリナリア・ブロッシュ/Apollinaria Broche @apobroche, 山中雪乃/Yukino Yamanaka @yukino_yamanaka

Dates/会期: 2024.09.20(FRI) - 10.13(SUN)
Opening Reception: 09.20(FRI) 18:00-21:00

Design: Heijiro Yagi @heijiroyagi
Text/Photo Direction: Eisaku Sakai @practice_00_
Photo: Shota Tsukiyama @shota_tsukiyama
Support: Lisa Kishi Osborne @lisaosborne, GASBON METABOLISM @gasbon_gasbook

at: CON_ @con_tokyo_
maruka 4F, 2-2-14 Nihonbashi Bakurocho, Chuoku, Tokyo
東京都中央区日本橋馬喰町 2-2-14 maruka 4F
Open : Thu-Sun 14:00-19:00Closed : Mon, Tue, Wed, public holidays, unless announced otherwise 月火水祝休
Web:https://www.contokyo.com/
IG:https://www.instagram.com/con_tokyo_

鑑賞のご案内/Visitor Information・会場は階段のみのアクセスとなります。車椅子ユーザー等で会場までサポートをご希望の方は事前に弊廊Instagram(@con_tokyo_)までご連絡をお願いいたします。
The venue is accessible only by stairs. If you require support to reach the venue, such as wheelchair users, please contact us in advance via our Instagram (@con_tokyo_).

■ Artist

Apollinaria Broche/アポリナリア・ブロッシュ @apobroche

アポリナリア・ブロッシュは1995年、ロシアのモスクワに生まれる。現在はパリとイタリアのピエトラサンタを拠点に活動する。2020年にパリ国立高等美術学校を卒業。在学中はアン・ヴェロニカ・ヤンセンスのアトリエに師事した。彫刻やインスタレーションを起点とした表現手法を通じて、ブロッシュは現実と想像の境界を曖昧にし、別天地のような安息の場を生み出している。最近の作品に取り入れられているブロンズは、イタリア・ピエトラサンタにある数世紀にわたる歴史を持つアーティスト・コロニーでの約2年間のレジデンスで培った技術によって実現され、彼女の作品に見られる二面性を際立たせている。そこでは、剛健さと脆弱さ、夢と悪夢、個人的なものと政治的なもの、空想と現実が交錯しているのである。

Apollinaria Broche was born in 1995 in Moscow, Russia. She lives and works in Paris and in Pietrasanta, Italy. She graduated from ENSBA Paris atelier Anne Veronica Janssens in 2020. Throughout her sculpture and installation-based practice, Broche creates places of escape and retreat from the world that blur boundaries between the real and imagined. Incorporating bronze into her newest work—an addition made possible by the artist’s residence for the past 2 years in the centuries-old artist colony in Pietrasanta, Italy— Broche highlights the dualities present throughout her practice: strength and fragility, dream and nightmare, personal and political, fantasy and reality.

Yukino Yamanaka/山中雪乃 @yukino_yamanaka

山中雪乃は1999年、長野県生まれ。現在は東京と神奈川を拠点に活動する。2023年、京都芸術大学大学院を卒業。これまで人間の物質としての輪郭と現象としての状態の双方に注目し、そのあわいに蠢く不定形で非人間的な存在を描く。初期より一貫して人物をモチーフとし、そのスタイルは具象的な描画からランダムなストロークを用いた抽象的な描画へと変化している。白飛びのような情報を欠いた空白、身体の隙間にだらりと流れる液体、セルフィーやアーティスト写真を思わせるエゴイスティックな表情やポーズ。それらが画面全体へ溶け込むように描かれることで、「私」から「何か」への変異のプロセスそのものを捉え、これまでの人間像から脱しつつある未完の存在としてのわれわれの姿をあらわにしている。

Yukino Yamanaka, born in 1999 in Nagano Prefecture, is currently based in Tokyo and Kanagawa. She graduated from the Kyoto University of the Arts Graduate School in 2023. Yamanaka has meticulously focused on both the contours of humans as physical entities and their conditions as phenomena, portraying the amorphous and non-human entities that lurk within this interstice. From her early works, she has consistently employed human figures as her central motifs. Her artistic style has transitioned from a representational depiction to abstract renderings utilizing random strokes. The canvas exhibits blanks reminiscent of whiteouts devoid of information, languidly flowing liquids in bodily crevices, and egoistic expressions and postures evoking selfies or artist portraits. By seamlessly integrating these elements across the canvas, she captures the very process of metamorphosis from the "self" to an ambiguous "other," elucidating our evolving visage as an entity inchoate and diverging from the conventional human archetype.