Ahn Taewon「deep sea fish」 at DIESEL ART GALLERY TOKYO

Ahn Taewon「deep sea fish」 at DIESEL ART GALLERY TOKYO

2025.1.24(FRI)–4.16(WED)

DIESEL ART GALLERY (ディーゼル・アート・ギャラリー) では、2025年1月25日(土)から4月16日(水)まで、韓国・ソウルを拠点に活動しているアーティストAhn Taewon (アン・テウォン) による日本では初の個展となる「deep sea fish」(ディープ・シー・フィッシュ) を日本橋馬喰町のギャラリー・CON_のキュレーションにより開催します。

DIESEL ART GALLERY will host "deep sea fish," the first solo exhibition in Japan by Seoul-based artist Ahn Taewon, from January 25 (Saturday) to April 16 (Wednesday), 2025. The exhibition will be curated by the gallery CON_ based in Bakurocho, Nihonbashi.

ソウルを拠点に活動するアン・テウォンは、画像の形式で流通するミームをモチーフに、3Dモデルを奇妙に歪ませることで、現実と仮想の中間物のような絵画作品と彫刻作品を制作してきました。SNSやインターネットによって発達した新しい視覚言語、画像処理におけるエラーなどを反映させた作品は、猫のシリーズに見られるように、それ自体がふたたびミームとなって流通するポテンシャルを秘めています。近年は、2024年「PPURI」(P21)、2023年「Liminal Room」(Plan X Gallery)、2022年「Postmodern Children」(釜山現代美術館)など、精力的に作品を発表してきました。

本展「deep sea fish」では、極限の環境に適応する過程で目の機能が退化した深海魚と、PCやスマートフォンの画面を日々眺める現代の人間たちを重ね、「見る」という行為の概念が以前とは様変わりしたことを示します。一点透視図法的な合理性とは別の、徹底的に平面で、理解不能なシステムから顔をのぞかせる存在は、われわれから見ると歪んで見えます。それは目の機能的な誤謬とも認識的な誤謬とも言え、二次元と三次元、仮想と現実を区別できない新たな環境を生きていることに気づかされます。もし懐かしい過去に戻りたいのであれば、デバイスの電源をオフにすることをおすすめします。真っ暗な画面に浮かび上がる顔が、現実を知らせてくれるでしょう。



DIESEL ART GALLERY will host "deep sea fish," the first solo exhibition in Japan by Seoul-based artist Ahn Taewon, from January 25 (Saturday) to April 16 (Wednesday), 2025. The exhibition will be curated by the gallery CON_ based in Bakurocho, Nihonbashi.

Ahn Taewon is based in Seoul, creating paintings and sculptures that resemble intermediations between reality and the virtual by distorting three-dimensional models in peculiar ways, inspired by memes in image formats. His works reflect new visual languages developed through social media and the internet, as well as errors in image processing. These pieces, like his series featuring cats, possess the potential to become memes themselves and circulate widely. In recent years, he has been actively exhibiting his work, including “PPURI” (P21) in 2024, “Liminal Room” (Plan X Gallery) in 2023, and “Postmodern Children” (Busan Museum of Contemporary Art) in 2022.

The exhibition “deep sea fish” draws parallels between deep-sea fish, whose eyesight has degenerated as they adapted to extreme environments, and modern humans who spend their days staring at PC and smartphone screens. It highlights how the concept of “seeing” has fundamentally changed. Unlike the rationality of one-point perspective, the completely flat, creatures peeking out from an incomprehensible system appear distorted to us. This distortion could be seen as either a functional error of the eye or a cognitive mistake, making us realize we are living in a new environment where the distinction between two-dimensional and three-dimensional, virtual and real, has blurred. If you wish to return to a nostalgic past, it is recommended to turn off your devices. The face that emerges from the pitch-black screen may reveal what reality truly is.